Września
Około 15 minut drogi od stacji kolejowej, przy ul. Kaliskiej, trafimy na pozostałość innej stacji – wagoniki i parowóz przypominają o świetności kolei wąskotorowej we Wrześni. Kolejka – własność powiatu służyła przede wszystkim do przewozu towarów, głównie ziemniaków i buraków do okolicznych miejscowości. Dodatkowo do wagonów towarowych doczepiano jeden lub dwa wagony osobowe. Pierwszy kurs wykonała 14.04.1898r. – z dworca głównego na dworzec na Zawodziu – 1,5 km przejechała w 5 min – 18km/h, choć w późniejszym czasie osiągała prędkość do 45 km/h.
W 1949 r. tabor przejęły PKP, kończąc jego użytkowanie w 1976r.,a w 1984 rozebrano tory. Lokomotywa Px-805, która od 1938r. jeździła dla WKP, trafiła do Żnina i pracowała na lokalnych trasach do 1998r. Dziś Stacja Września-Miasto to rodzaj pomnika – jednakże z prawdziwym parowozem, wagonikami, tablicami informacyjnymi i rozkładem jazdy z czasów jej świetności. Obok plac zabaw – z kolejką drewnianą.
Wrzesińska fara, czyli kościół pw Wniebowzięcia NMP i św. Stanisława Biskupa i Męczennika, jest świątynią gotycką z XV w. Od zachodu znajduje się ciężka wieża podparta wysokimi szkarpami schodkowymi. Wewnątrz z pierwotnego budynku zachował się tylko gotycki łuk tęczowy. Fara była wielokrotnie uszkadzana i odbudowywana, z gruntownym remontem z k. XVIII w. oraz przebudową w k. XIX w. Na uwagę zasługuje ołtarz główny bogaty, drewniany późnorenesansowy z ok. 1640, z obrazem Wniebowzięcia Matki Bożej z postacią fundatora księdza Bielawskiego oraz w prezbiterium malowidła ścienne ze scenami z historii Polski z k. XIX wieku.
Nieopodal kościoła farnego zlokalizowane jest Muzeum Regionalne im. Dzieci Wrzesińskich. Inicjatywę powstania muzeum przejął starosta wrzesiński w 20.rocznicę wydarzeń 1901r. Mieszkańcy miasta gromadzili pamiątki narodowe z czasów walk politycznych i orężnych i umieszczali je w pomieszczeniach Katolickiej Szkoły Ludowej. Szczytne zamierzenie władz miejskich zniweczył wybuch II wojny światowej, kiedy to zniszczono wiele zgromadzonych eksponatów dotyczących Wiosny Ludów i Strajku Dzieci Wrzesińskich. Muzeum w dzisiejszym kształcie otworzono w 1966r., w 1975r. zwiększono jego powierzchnię i od tego czasu kilkakrotnie reorganizowano i przebudowywano. Do zbiorów dołączono pamiątki z Powstania Wielkopolskiego, zabytki archeologiczne dotyczące historii Wrześni i okolicy w pradziejach i wczesnym średniowieczu, zaprezentowano eksponaty z grodziska w pobliskim Grzybowie.
Kilka kroków dalej zobaczyć można ratusz miejski, który znajduje się przy północno-wschodnim narożniku Rynku, u wylotu ul. Jana Pawła II. Wybudowany w 1910 r. jest budynkiem wzniesionym na planie litery L. Neogotyckie elewacje wykonane są z czerwonej cegły. Na narożniku przy wejściu głównym umieszczono kamienny kartusz z herbem miasta.
Zaledwie 10 minut drogi od stacji Września w kierunku Zalewu Wrzesińskiego znajduje się kościółek na Lipówce pw. św. Krzyża Świątynia z 1. poł. XVII w., o konstrukcji zrębowej, na planie prostokąta, ze ścianami pionowo oszalowanymi deskami. Dach pokryty gontem, na szczycie którego umieszczono wieżyczkę z dzwonem. W górnych partiach ściany północnej i południowej umieszczono niewielkie okna.Wewnątrz kościoła znajdujemy trzy ołtarze: główny – św. Krzyża – z postacią Ukrzyżowanego Chrystusa i klęczącego ks. Stanisława Bielawskiego, fundatora kaplicy, po stronie epistoły – św. Rocha i po stronie ewangelii – św. Rozalii. Kościół znajduje się na szlaku ” Drewniane zabytki Archidiecezji Gnieźnieńskiej”.
Kościół św. Krzyża – B.Kostecka.
Podziękowania za udostępnienie zdjęć kierujemy do: Radio Września, portalu wielkopolskaciekawie.pl oraz Powiat Wrzesiński