logo koleje wielkopolskie 32x32 Dodaj Koleje Wielkopolskie na pulpit Dodaj

Dodaj Koleje Wielkopolskie na pulpit, przeciągając ikonkę kłódki z paska adresu w wybrane miejsce na pulpicie.

Dodaj Koleje Wielkopolskie do ekranu startowego: wybierz menu , a następnie "Strona > Dodaj skrót do strony".

RODO
Podróż bez barier
 Tłumacz Migam 
logo migam
A- A A+
A A A A
Infolinia: 616 500 106

Dla pasażera

Informacje dla osób z niepełnosprawnością

Podczas codziennej działalności przewozowej i codziennych relacji z osobami z niepełnosprawnościami i osobami o ograniczonej sprawności ruchowej, do których należą osoby, które mają trudności w korzystaniu z pociągów i związanej z nimi infrastruktury, jak:

  • osoby na wózkach inwalidzkich;
  • osoby cierpiące na upośledzenie kończyn;
  • osoby mające trudności z chodzeniem;
  • osoby z dziećmi;
  • osoby z ciężkim lub nieporęcznym bagażem;
  • osoby starsze;
  • osoby niskiego wzrostu (w tym dzieci).
  • kobiety w ciąży;
  • osoby niedowidzące;
  • osoby niewidzące;
  • osoby niedosłyszące;
  • osoby głuche;
  • osoby z upośledzeniem w zakresie komunikacji (to znaczy osoby, które mają problemy z komunikowaniem się lub rozumieniem języka pisanego albo mówionego, w tym osoby z zagranicy, które nie znają języka miejscowego, osoby cierpiące na trudności w komunikacji, osoby z upośledzeniem funkcji czuciowych, upośledzeniem psychicznym lub intelektualnym).

Poznajemy potrzeby i oczekiwania naszych pasażerów.

Proponujemy informacje w zakresie zaplanowania przejazdu oraz podczas samego przejazdu, edukację tzn. zapoznanie w zakresie bezpiecznego korzystania z dworca oraz pojazdu Spółki Koleje Wielkopolskie. Odpowiemy na pytania w zakresie ofert przejazdowych, zniżek, dostępnego taboru, dostępności strony internetowej, przejazdu indywidualnego lub grupowego, możliwości udzielenia pomocy przed, w trakcie, oraz po dotarciu na stację końcową. Wyjaśnimy i odpowiemy na pytania z zakresu pomocy  realizowanej przez Koleje Wielkopolskie (wsiadanie do/wysiadanie z pojazdu, pomoc na pokładzie pojazdu). Wyjaśnimy również zakres pomocy realizowanej przez pracowników dworca kolejowego/stacji (pomoc w przemieszczaniu się po terenie dworca i peronów świadczona – w zależności od stacji – przez zarządców infrastruktury kolejowej takich jak PKP Polskie Linie Kolejowe lub PKP S.A.

Szczegóły o możliwościach złożenia zgłoszenia przejazdu znajdują się w zakładce Zgłoszenie przejazdu osoby z niepełnosprawnością

 

Dlaczego ważne jest wcześniejsze zgłoszenie przejazdu  Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się?

Prowadzimy przewozy koleją do wielu stacji i przystanków kolejowych.

Niektóre stacje kolejowe są po modernizacji, pozostałe w trakcie lub przed modernizacją. Przykładem stacji w trakcie modernizacji jest stacja kolejowa Zbąszyń, informacja ta dostępna jest na stronie internetowej: https://portalpasazera.pl/KatalogStacji na której stacja Zbąszyń wskazana jest jako stacja niedostępna dla osoby z niepełnosprawnością (nie ma przejścia w poziomie torów, nie ma windy).

 

Należy mieć na uwadze, że na stacjach kolejowych  perony są w różnych wysokościach – od 200 mm do 760 mm, ponadto prowadzimy usługę przewozu różnego typu pojazdami dostosowanymi do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

Przykłady różnych wysokości peronów:

Poznań Gł. – Peron 1 – 760 mm, Perony 2-11 – 550 mm

Leszno – 760 mm (perony 1,2,5), 350 mm (peron 3), 370 mm (peron 4), 400 mm (peron 5)

Zbąszyń, Barłogi, Wyrzysk Osiek – 300 mm

Grylewo – 200 mm

Ostrów Wlkp. Gorzyce – 250 mm

Łąkociny – 230 mm (peron 1), 100 mm (peron 2)

Ruchocice – 550 mm

Kobylnica – 760 mm (peron 2) i 350 (peron 1).

 

Posiadając zgłoszenie Podróżnego o planowanym przejeździe – zabiegamy aby pojazd był dostosowany do wysokości peronu na danej stacji, podejmujemy również starania, aby pociąg nasz wjechał na najdogodniejszy do obsługi peron.

Ponadto należy mieć na uwadze, że nie można rozłożyć platformy z pojazdu, tak aby podróżny poruszający się przy wsparciu wózka inwalidzkiego wjechał do pociągu, wtedy gdy poziom pojazdu jest poniżej wysokości peronu.

Poinformujemy również o ofertach kulturalnych, w których Koleje Wielkopolskie uczestniczą i na które podróżnych zapraszają.

Koleje Wielkopolskie starają się podejmować czynności, które mogą w pewnym stopniu usprawnić podróżowanie (nowoczesny tabor, szybkość przejazdu, konkurencyjna cena, miła i fachowa obsługa).

Pętle indukcyjne do aparatów słuchowych posiadamy na wyposażeniu najnowszych pojazdów typu 48WE i 48WEb.

W niektórych z naszych pojazdów znajdują się oznaczenia informacyjne o miejscach użyteczności publicznej (np. oznaczenia w toalecie, oznaczenia przycisku alarmowego SOS) w języku Braille’a (48WE i EN 57 AL).

Pamiętajcie, że w pociągach Kolei Wielkopolskich 10 % wszystkich miejsc siedzących to siedzenia uprzywilejowane.  Ich ilość, lokalizację, odległości  między fotelami określa Rozporządzenie komisji (UE) NR 1300/2014 – TSI PRM. Oznaczone są one niebieskim piktogramem:

Piktogram przedstawiający siedzącą kobietę w ciąży.Piktogram przedstawiający siedzącą osobę posługującą się laską

Miejsca te dedykowane są kobietom w ciąży, osobom starszym, osobom bez względu na wiek podróżującym przy wsparciu laski / kuli lub chodzika.

Każdy inny Pasażer ma prawo zająć wskazane miejsce do czasu kiedy pojawi się kobieta w ciąży, osoba starsza, osoba bez względu na wiek podróżująca przy wsparciu laski/ kuli lub chodzika.

Trafiliście na mniej życzliwego Pasażera, który nie chce ustąpić Wam dedykowanego miejsca, poproś o pomoc Pracownika drużyny konduktorskiej. Kobiety w widocznej ciąży  a także w początkowym okresie ciąży (po okazaniu  zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego ww. stan) pracownikowi drużyny konduktorskiej mają również prawo do zajęcia ww. miejsca dedykowanego osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.

Masz dodatkowe pytanie? Napisz e-maila na adres: bezbarier@koleje-wielkopolskie.com.pl