logo koleje wielkopolskie 32x32 Dodaj Koleje Wielkopolskie na pulpit Dodaj

Dodaj Koleje Wielkopolskie na pulpit, przeciągając ikonkę kłódki z paska adresu w wybrane miejsce na pulpicie.

Dodaj Koleje Wielkopolskie do ekranu startowego: wybierz menu , a następnie "Strona > Dodaj skrót do strony".

RODO
Podróż bez barier
 Tłumacz Migam 
logo migam
A- A A+
A A A A
Infolinia: 616 500 106

Aktualności

Pierwsze egzaminy na świadectwo maszynisty w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów

19 lutego, 2024

Praca maszynisty to wyzwanie – jest ciekawa, ale też odpowiedzialna – za pasażerów, za pojazdy i osoby będące w jego niedalekiej odległości. Prawie 3000 koni mechanicznych, ponad 130 ton masy, przyspieszenie od 0 do 40 km/h ≥ 1 m/s².

NASZA KADRA

W Kolejach Wielkopolskich, z dumą podkreślamy nasze zaangażowanie w rozwój zawodowy pracowników, w tym także maszynistów. Nasz zespół to obecnie 252 wykwalifikowanych maszynistów, którzy codziennie dbają o bezpieczne i punktualne podróże naszych pasażerów. Ostatnie miesiące były dla nas okresem stałego rozwoju – 9 lutego 3 naszych pracowników z powodzeniem zdało egzamin na świadectwo maszynisty według nowych zasad, dołączając do 6 kolegów, którzy zdobyli to uprawnienie w grudniu 2023.

Nieprzerwanie kładziemy duży nacisk na rozwój i edukację. Obecnie mamy 8 maszynistów-stażystów, którzy planują zdobyć uprawnienie najpóźniej w kwietniu, oraz 19 kolejnych, którzy staną przed tym wyzwaniem do sierpnia. Wierzymy, że inwestycja w przyszłość i rozwój zawodowy naszych pracowników jest kluczem do sukcesu.

Jesteśmy także dumni z naszego zespołu kobiet maszynistek. W tej chwili mamy trzy stażystki oraz cztery maszynistki, które już zdały egzamin na świadectwo maszynisty, pokazując, że praca maszynisty jest zawodem dla każdego, niezależnie od płci.

Nasz sukces budowany jest na fundamencie wykwalifikowanych i zmotywowanych pracowników, dlatego z wielką satysfakcją dzielimy się z Wami naszymi osiągnięciami i planami na przyszłość, a nasza ciężka praca oraz zaangażowanie w rozwój zawodowy maszynistów są tego najlepszym dowodem.

ZMIANY W SPOSOBIE EGZAMINOWANIA

Osoba prowadząca pociąg musi także na bieżąco reagować na sytuację na torach oraz na stacjach i przystankach kolejowych. Maszynista podczas wykonywania swoich obowiązków musi być w ciągłym kontakcie z obsługą pociągu, z dyspozytorami ruchu kolejowego oraz z dyżurnym ruchu. Aby samodzielnie prowadzić pociąg wymagana jest licencja maszynisty wydawana przez Prezesa UTK oraz świadectwo maszynisty wydawane przez pracodawcę.

W tym roku weszły w życie zmiany w sposobie egzaminowania przyszłych maszynistów. Były one podyktowane dążeniem do wyrównania poziomu wiedzy kandydatów, a tym samym zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na kolei. Nowelizacja przepisów przekazująca Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego kompetencję prowadzenia egzaminów na licencję i pierwsze świadectwo maszynisty weszła w życie 1 stycznia 2023 r. Od 1 stycznia 2024 r. wszystkie egzaminy są już prowadzone przez Prezesa UTK w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM)

JAK WYGLĄDAŁ EGZAMIN?

Egzamin składał się z 2 części – teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna to test złożony ze 100 pytań z 3 obszarów: infrastruktury kolejowej, pojazdu kolejowego i znajomości sygnalizacji kolejowej. Pozytywny wynik testu uprawnia do drugiego etapu egzaminu teoretycznego, który odbywa się na symulatorze pojazdu kolejowego. Egzamin kończy część praktyczna, która polega na prowadzeniu pojazdu kolejowego po infrastrukturze kolejowej.

Poniżej zdjęcia z oficjalnej strony Urzędu Transportu Kolejowego