II Etap badania potrzeb przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym
Mając na uwadze jak najszersze konsultacje różnych grup pasażerów oraz środowisk i samorządów lokalnych Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego rozpoczął II etap badania potrzeb przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym do projektu rozkładu jazdy pociągów 2023/2024, który będzie obowiązywał od 10 grudnia 2023 roku.
Zgodnie z przyjętym w Regulaminie Sieci PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) harmonogramem prac do przesłanego przez zarządcę infrastruktury projektu rozkładu Organizator Przewozów (Województwo Wielkopolskie) oraz poszczególni przewoźnicy mogą zgłaszać swoje uwagi w określonym terminie do dnia 3.08.2023 r.
Ze względu na czas potrzebny na analizę uwag przez Organizatora oraz przewoźników wszystkich zainteresowanych prosimy o przesyłanie wniosków i uwag do przedstawionego projektu do 27 lipca 2023 r. na formularzu https://cloud.umww.pl/apps/forms/s/mGCFoyy5MbDWBffR2ooCDoXY
Przy składaniu wniosków prosimy o odniesienie się do projektu rozkładu jazdy 2023/2024 prezentowanego w poszczególnych załącznikach poniżej:
- Gniezno – Jarocin
- Krzyż – Chojnice
- Leszno – Głogów – Zielona Góra
- Ostrów – Leszno
- Piła Główna – Bydgoszcz Główna
- Piła Główna – Szczecin Główny
- Poznań Główny – Gołańcz
- Poznań Główny – Kalisz
- Poznań Główny – Krzyż
- Poznań Główny – Kutno
- Poznań Główny – Kępno
- Poznań Główny – Leszno
- Poznań Główny – Milicz
- Poznań Główny – Mogilno
- Poznań Główny – Odolanów
- Poznań Główny – Rogoźno – Piła
- Poznań Główny – Wolsztyn
- Poznań Główny – Zbąszynek
- Poznań Główny – Łódź Fabryczna
- Zbąszynek – Leszno
- Łódź Kaliska – Wrocław Główny
Informujemy, że projekt rozkładu w obecnym kształcie uwzględnia szereg czynników:
- zapewnienie dojazdów do/z miejsc pracy i nauki,
- możliwości techniczne kursowania pociągów na danej trasie,
- rozkłady jazdy innych pociągów regionalnych oraz PKP IC,
- stan i dostępność infrastruktury,
- możliwości dofinansowania przewozów przez Samorząd Województwa,
- uzgodnienia z sąsiednimi organizatorami przewozów na liniach stycznych z innymi województwami (pociągi międzywojewódzkie),
- możliwości realizacji przewozu przez przewoźników w oparciu o posiadane zasoby.
Każdy wniosek o korektę rozkładu jazdy pociągów zostanie przeanalizowany pod kątem możliwości jego wdrożenia w rozkładzie jazdy 2023/2024 (w formie uwag do PKP PLK) lub uwzględniony w budowanej strategii realizacji przewozów na kolejne lata.
Ze względu na brak właściwości ustawowej nie będą brane pod uwagę wnioski:
- dotyczące połączeń dalekobieżnych i międzynarodowych – organizatorem tych połączeń jest minister właściwy do spraw transportu.
- zawierające uwagi o stanie linii kolejowych, dworców i przystanków (adresatami takich uwag są spółki odpowiadające za utrzymanie linii i infrastruktury kolejowej m.in.: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i PKP Nieruchomości).
Ponadto informujemy, że ostateczny kształt rozkładu jazdy pociągów konstruowany jest przez zarządcę infrastruktury kolejowej.
W trakcie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy PKP PLK zastrzegła sobie prawo do wprowadzania korekt do rocznego rozkładu jazdy – tzw. cykle zamknięciowe wdrażane w następujących terminach:
Cykl zamknięciowy |
Termin obowiązywania |
I. | 10 XII 2023 – 9 III 2024 |
II. | 10 III 2024 – 8 VI 2024 |
III. | 9 VI 2024 – 31 VIII 2024 |
IV. | 1 IX 2024 – 9 XI 2024 |
V. | 10 XI 2024 – 14 XII 2024 |
Cykle zamknięciowe wynikają z prowadzonych prac modernizacyjnych i inwestycyjnych, a wprowadzane zamknięcia torowe mają istotny wpływ na liczbę oraz godziny kursowania pociągów.
Organizator badania zastrzega sobie prawo do nieudzielania indywidualnych odpowiedzi na zgłaszane propozycje.