Kolej na Wielkopolskie | luty-marzec 2022

Kolej na Wielkopolskie We wszystkich zawodach związanych z kolejnictwem w Polsce kobiety stanową niecałe 30 procent zatrudnionych. Wśród nich najmniejsza grupa pracuje jako maszynistki. Najwięcej kobiet na tym stanowisku pracuje w krajach skandynawskich – w Norwegii i Szwecji (6 proc.). Kobiety na kolei CZASEM JEST TRUDNO Najtrudniejsze w pracy kierownika pociągu jest przekazywanie złych wiadomości. – Mam taką zasadę, że osobiście informuję pasażerów na przy- kład o opóźnieniu pociągów. Chodzi o to, żeby do każdego dotarł taki komunikat, nawet jeśli jedzie ze słuchawkami na uszach – tłumaczy Emilia Walczak. – Z doświadczenia wiem, że jeśli wytłu- maczy się przyczynę i powie dokładnie o tym, co się będzie działo dalej, ludzie są spokojniejsi i na pewno bardziej wyrozumiali – dodaje. Podobnego zdania jest również Jagoda Glejzer, która od po- nad siedmiu lat pracuje na stanowisku kasjerki w Kolejach Wielkopolskich. Sama też korzysta z pociągów jako pasażerka i wie, że informacja jest w trakcie podróży bardzo ważna. – Bardzo często pasażerowie zadają mi pytania w trakcie zakupu biletów – mówi Jagoda Glejzer. – W swojej pracy najbardziej lubię właśnie kontakt z ludźmi, 9 Zarządzania Drużynami Pociągowymi. – Podobnie jak nasza pierwsza, jużwcześniej prowadziła pojaz- dy szynowe, tylko mniejsze. Zamieniła tramwaje na pociągi – dodaje. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA PASAŻERÓW Profesja maszynisty pojazdu trakcyjnego wymaga wyjątkowychpredyspozycji, dlatego o to stanowisko ubiegają się osoby o konkretnych zainteresowaniach i uzdolnieniach. Bardzo częstomaszynistami zostają osoby, dla których praca w tej roli była zawodo- wym celem. Tak było w przypadku pierwszej Pani zatrudnionej na stanowisku maszynisty w Kole- jachWielkopolskich, która jako motornicza miała uprawnienia na wszystkie typy tramwajów i była aktywnymczłonkiemKlubuMiłośnikówPojazdów Szynowych. KobietywKolejachWielkopolskich pra- cują również na pierwszym froncie obsługi klienta. Bezpośrednio z pasażerami, „w roli” kierowników pociągu i konduktorek pracuje 117 pań. – Z opinii pasażerów dowiadujemy się, że często łagodzą konflikty, potrafią bardzo szybko wyczuć nastrój osoby, z którą rozmawiają, podejmują szybkie i trafne decyzje – dodaje GrzegorzWoźny, Naczelnik Wydziału Zarządzania Drużynami Pociągowymi. LICZĄ SIĘ KOMPETENCJE O zadowoleniu z pracy decydują przede wszystkim posiadany charakter i kwalifikacje. – Często roz- wój wypadków zależy od szybkiej oceny sytuacji. Musimy wiedzieć, kiedy możemy postawić na swoim, a kiedy należy odpuścić – wyjaśnia Emilia Walczak, która pracuje jako kierownik pociągu już od 13 lat. Jak podkreśla, jest to idealne zajęcie na przykład dla pracującychmam. – Elastyczny grafik pozwala na poukładanie sobie dnia. Przy ośmiogo- dzinnym dniu pracy w standardowych godzinach nie byłoby to możliwe – dodaje. Według Emilii Walczak praca w pociągach nigdy się nie nudzi, bo każdy dzień jest zupełnie inny. Nawet jeśli jest to praca w tych samych godzinach.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz