Kolej na Wielkopolskie 2/2021

5 Kolej na Wielkopolskie Po pozytywnie zakończonej kontroli można bezpiecznie ruszyć w drogę! KOMFORT PODRÓŻY Poczucie komfortu w podróży zależy od wielu czynników.Jednymznichjestczystość.Dlategotak ważne jest regularne sprzątanie oraz dezynfekcja taboru, żeby zapewnić pełne bezpieczeństwo i komfort podróży dla pasażerów. Wszystkie spostrzeżenia podróżnych są zapi- sywane w książce pokładowej lub w raportach drużyn pociągowych. Taka dokumentacja trafia do PUT i jest weryfikowana podczas przeglądu. Opinienaszychpasażerówsądlanas bardzoważ- ne – podkreśla SławomirWiśniewski, naczelnik sekcji utrzymania taboru. Sprzątanie taboru to nie tylko wymiana wor- ków na śmieci, ale także czyszczenie zabrudzeń foteli, podłóg, drzwi, szyb, kabinWC, reflektorów pojazdu. Ze względu na skutki koronawirusa SARS-Cov-2, dla ich ograniczenia, prowadzona jest również dodatkowa dezynfekcja wszystkich pojazdów na koniec każdej doby. Do dezynfekcji stosowane są ciśnieniowe myjki parowe oraz specjalistyczne detergenty wirusobójcze. BEZPIECZEŃSTWO PONAD WSZYTSKO Nie podlega dyskusji fakt, że bezpieczeństwo pasa- żerów jest najważniejsze. Dlatego cały tabor Kolei Wielkopolskich przechodzi regularne kontrole i przeglądy. Dlakażdegozpojazdówprzygotowywa- na jest specjalna dokumentacja zawierająca „chec- klistę” czynności, którenależywykonaćdlakażdego z poziomów. Przegląd poziomu utrzymania P1 to przegląd kontrolny. Sprawdzany jest stan zasadniczych zespołów, podzespołów i układów pojazdu, z na- ciskiem na usterki, które mogą zagrażać bez- pieczeństwu ruchu. Dokonywane jest również zaopatrzenie pojazduwmateriały eksploatacyjne. Przegląd na poziomie utrzymania P2/P3 to przegląd okresowy. Sprawdzany jest wtedy bardzo szczegółowo stan techniczny pojazdu. Przeprowa- dzana jest konserwacja zespołów, podzespołów, elementów i układów. Odbywają się również wtedy planowewymiany i naprawy podzespołów. Kolejny poziom utrzymania, czyli P4, to już naprawa rewizyjna. Obejmuje przeglądy, naprawy czy wymiany podzespołów – demontaż zużytych lub uszkodzonych elementów, tzw. wymiana na nowe „wnętrzności”. Natomiast ostatni – poziom utrzymania P5, to naprawa główna. Wtedy odbywa się totalna roz- biórka. Raz na kilka lat demontowane są zespoły i podzespoły, zdecydowaną większość części się wymienia. Takie czynności mają na celu przede wszystkim podniesienie standardu pojazdu. Sławomir Wiśniewski, naczelnik sekcji utrzymania taboru Przegląd techniczny pojazdu wykonywany w Punkcie Utrzymania Taboru w Zbąszynku 10 lat

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz