Kolej na Wielkopolskie 12/2023

18 Kolej na Ciebie Wiele szkół kilka lat temu polikwidowało klasy kole - jowe, bo nie było zapotrzebowania na pracowników i chętnych do nauki. Teraz skutkuje to ich brakiem na rynku pracy. Jak z tym problemem radzą sobie Koleje Wielkopolskie. To rzeczywiście jest duży problem, bo praktycznie nie ma, ani na poziomie szkoły średniej, ani wyższej, szkół kształcących w zawodzie konduktor, kierow- nik pociągu czy maszynista. Na stanowisko typowo kolejowe bezpośrednio związane z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz pracą w torach czynnych Spółka szkoli pracowników we własnymzakresienapodstawieprzepisówkolejowych. Sami szkolicie konduktorów, kierowników pociągu i maszynistów od podstaw? Tak sami. Rekrutujemy na stanowisko konduktora kandydatów, którzy mają minimum wykształcenie średnie, duży nacisk kładziemy na kulturę osobistą, ponieważ ci pracownicy pracują bezpośrednio z na- szym pasażerem i od nich zależy, jak nas postrzegają pasażerowie, awkonsekwencji takżemająwpływna wizerunek firmy. Po pozytywnym wyniku rozmowy rekrutacyjnej kierujemy na badania wstępne, a następnie zatrud- niamy na umowę o pracę na stanowisko konduktora stażysty. Szkolenie trwapółtoramiesiąca i kończysię egzaminem.Poegzaminiezatrudniamynastanowisko konduktoraipracownikrozpoczynasamodzielnąpracę. Toświetne rozwiązaniedla ludzi poszkołachśrednich, którzy chcą iść od razu do pracy i szukają stabilizacji. Dokładnie tak. Konduktor po przepracowaniu mi- nimum roku może zostać skierowany na szkolenie na stanowisko kierownika pociągu, które trwa trzy miesiące i kończy się też egzaminem. W ten sposób pracownikzdobywanowekwalifikacje,atymsamym lepiej płatną pracę. Dużo trudniej jest wykształcić maszynistę? Zdecydowanie. Na takie stanowisko zatrudniamy z wykształceniemminimumśrednim, najlepiej oprofilu technicznym,mechanicznym, elektrycznym itp., ale nie jest to wymóg konieczny. Po rekrutacji ibadaniachwstępnychzatrudniamynaumowęopracę na stanowisko maszynisty stażysty, a więc jest on pełnoprawnym pracownikiem KW, który korzysta ze wszystkich przewidzianych prawem praw: urlopy wypoczynkowe, macierzyńskie, rodzicielskie, świad- czeniasocjalneitp.Zmaszynistąstażystąpodpisujemy także umowę szkoleniową, która zobowiązuje do przepracowaniawSpółce po zakończonymszkoleniu To zawód zaufania publicznego. Przed laty bardzo poważany. Potem nastąpił kryzys, a teraz powoli, ale systematycznie odzyskuje prestiż i zaufanie ludzi. Do techników wracają klasy kolejowe i coraz więcej młodych ludzi chce związać swoje życie z koleją. Dla większości z nich ten zawód to pasja. Jak radzą sobie Koleje Wielkopolskie z pozyskiwaniem ludzi do pracy i jak ich kształcą, pytamy Beatę Sobczak, Naczelnika Wydziału Spraw Pracowniczych. ROZMAWIA: ELŻBIETA PODOLSKA | ZDJĘCIA: MARCINWESOŁOWSKI, FILMAX.PL Kolejarz brzmi dumnie i zyskuje na znaczeniu

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz