Kolej na Wielkopolskie

7 Kolej na Wielkopolskie W marcu składamy wniosek do PKP PLK S.A. na trasy pociągów na kolejny rozkład jazdy, który rozpoczyna się zawsze w drugą niedzielę grudnia. Określamy trasę przejazdu, lokalizację postojów i czas ich trwania, podajemy informacje o zestawieniu składu, na specjalnym kalendarzu zaznaczamy termin kursowania (np. codziennie, w dni robocze, codziennie oprócz niedziel i świąt itp.) oraz określamy tzw. „godzinę wiodącą”, czyli czas w jakim chcielibyśmy się znaleźć na danej stacji (w naszym przypadku w 99,9% jako stację, dla której określa się godzinę wiodącą, podajemy Poznań Gł. lub Leszno). Nasz wniosek trafia do internetowego systemu zamawiania tras pociągów (ISZTP), a następnie do systemu konstrukcji rozkładów jazdy (SKRJ), gdzie zostaje „przeliczony” przez komputery. Po wykonaniu przeliczeń pociągi pojawiają się na wykresach ruchu w postaci „kresek”. W tym momencie możliwe są już prace nad konstrukcją rozkładu jazdy, prowadzone przez pracowników PKP Polskie Linie Kolejowe w ośmiu ekspozyturach zarządzania ruchem kolejowym. Po zakończeniu konstrukcji, projekt rozkładu przesyłany jest przewoźnikom do akceptacji. W tym czasie możemy jeszcze zgłaszać uwagi oraz wprowadzać drobne korekty w rozkładzie jazdy. Ostatecznie we wrześniu następuje zarządzenie tzw. rocznego rozkładu jazdy. W pierwszej kolejności ustala się rozkłady jazdy pociągów międzynarodowych, ekspresowych, a następnie pozostałych połączeń (międzywojewódzkich i regionalnych). W związku z tym, nie zawsze mamy możliwość sprostać oczekiwaniom i potrzebom naszych podróżnych co do konkretnych godzin odjazdów pociągów. Choć dokładamy do tego wszelkich starań! Na stację Poznań Wschód nie może w tym samym czasie wjechać pociąg z Poznania Głównego do Gniezna lub Wągrowca oraz pociąg z Konina do Poznania, ponieważ spotkałyby się one na zachodniej głowicy rozjazdowej. Dlatego różnica czasu między przejazdami musi wynosić co najmniej 5 minut. Podczas remontów na liniach bardzo często mamy do czynienia z ruchem pociągów po jednym dostępnym torze. Co to oznacza? Na pewnym odcinku trasy pojedziemy tak, jak w przypadku ruchu wahadłowego na drodze – najpierw pojedzie jeden skład, a po chwili ten z naprzeciwka.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz