Kolej na Wielkopolskie | 6-7/2022

20 Kolej na Wielkopolskie Śladami sztuki ulicznej Street art staje się pełnoprawnym elementem krajobrazu współczesnych miast. Spontaniczna ekspresja artystyczna jej twórców jednych zachwyca, innych oburza. Niezależnie od emocji, jakie wzbudza, obok sztuki ulicznej trudno przejść obojętnie. Ilustracje eksponowane na wielkich ścianach budynków lub skrywane w zapomnianych zaułkach zatrzymują i zachęcają do myślenia. Są swoistą atrakcją turystyczną, która opowiada sekrety miejsca, ukazując jednocześnie jego oryginalny klimat. TEKST: DOMINIKA JOB | ZDJĘCIE: JACEK RYBICKI, KAROLINA MICHALAK W zorem innych miast europej- skich, street art staje się coraz bardziej popularny również w Polsce. Wiele miast, dużych i małych, szczyci się pokaźną liczbą murali wkomponowanych w przestrzeń publiczną. Dziesiątki rysunków na budynkach to znak naszych czasów. Pomysłowe malowidła są wyrazem artyzmu jej twórców i wstępem do roz- mowy dla jej odbiorców. Uliczne rysunki nawiązują do tradycji, historii i kultury. Prezentują sylwetki ważnych postaci, upamiętniają wydarzenia. Spacerując ulicami Poznania, nie sposób nie za- uważyć wszechobecnego „Watchera” autorstwa Noriakiego. Umiejętnie wkomponowany w naj- różniejsze elementy infrastruktury miasta, Pan Peryskop stał się nieformalnym symbolemmiasta. Również symbole regionu często stają sięmotywem przewodnim ulicznych dzieł, jak np. poznańskie koziołki, które można podziwiać na ścianie hotelu DeSilva przy ulicy Ratajczaka lub na budynku przy ulicy Głogowskiej –wwersji bardziej alternatywnej, wraz z ratuszem i rogalami świętomarcińskimi. ŚRÓDKA JAK MALOWANA Poznańscy artyści sztuki ulicznej zapraszają z każ- dej strony, jednak najbardziej znanym dziełem, rozsławionymw świecie, od paru lat niezmiennie pozostaje trójwymiarowy obraz na Śródce o oso- bliwym tytule: „Opowieść śródecka z trębaczemna dachu i kotemw tle”. Liczne szczegóły zachęcają, by zatrzymać się na dłuższą chwilę i dokładnie im przyjrzeć. Mural zdobi dzielnicę i opowiada jej historię. Odwzorowuje klimat życia małego miasteczka, którym Śródka niegdyś była. Rysu- nek autorstwa rysownika i architekta Radosława Barka powstał z inicjatywy działacza społecznego Gerarda Cofty. Przestawia historyczną zabudowę i funkcję lokalną tego miejsca. Nad realizacją dzie- ła czuwał Dominik Dziedzina, który jest również autorem bliźniaczego muralu w Czarnkowie przy placu Jana Karskiego. Mural przy ul. Jeżyckiej 36 w Poznaniu nawiązuje do jeżyckich symboli, miejsc, historii.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz