Kolej na Wielkopolskie | luty-marzec 2022
5 Kolej na zmiany wPolsce, którywesprzeoptymalizację techniki jazdy, jest jednym z głównych celów Centrum Efektyw- ności Energetycznej Kolei (CEEK). CEEK to wspólna inicjatywa branży kolejowej na rzecz oszczędzania energii. Należą doniej równieżKolejeWielkopolskie. - Tworząc formuły i zasady, musimy pamiętać, że maszynista pojazdu trakcyjnego musi stosować je wtaki sposób, byniemiałyonenegatywnegowpływu na bezpieczeństwo ruchupociągów, stan techniczny pojazdu, a także komfort podróżnych – mówi Prze- mysławMatecki. - Niemiejmy złudzeń, osiągnięcie zamierzonegoefektubędziedługotrwałymprocesem. KIEROWCY BĄDŹCIE EKO Przesiadka z samochodu na pociąg jest jednym z najrozsądniejszych wyborów pod wieloma względami. Mniejsze korki to mniejsza emi- sja spalin. Oszczędzamy nie tylko środowisko, ale pieniądze i czas. Przykłademmoże być choćby trasa z Poznania do Murowanej Gośliny. Wybierając pociąg w popołudnio- wym szczycie komunikacyjnym, oszczędzamy niemal 20 minut. Tak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie stowarzyszenia Poznańska Kolej Metro- politalna. Pociągi cieszą się coraz większą popular- nością wśród kierowców, co widać na parkingach przy węzłach przesiadkowych. W planach jest zresztą budowa kolejnych. Pod koniec ubiegłego roku podpisanomiędzy innymi porozumieniemiędzy Poznaniem, powiatempoznańskim i gminą Suchy Las dotyczące budowywęzła przesiadkowegowłaśnie w Suchym Lesie. EKO W MAGAZYNIE Równieżmagazyn pokładowy, który trafia do pasa- żerówKoleiWielkopolskich, jest robiony z dbałością o środowisko. Papier, na którym drukowana jest gazeta, jest ekologiczny. Oznacza to, że proces jego produkcji rozpoczyna się od zbierania i segregacji makulatury. To między innymi z tego powodu ma charakterystyczny beżowy kolor. Dodatkowo przy jego powstawaniu wykorzystuje się mniej wody i energii, czyli dodatkowym atutem jest niższa emisja gazów cieplarnianych. Jak widać, nawet decyzja o wyborze papieru może mieć znaczenie dla środowiska. DZIAŁANIA SPOŁECZNE Koleje Wielkopolskie wspierają kampanię „Nie wyrzucaj ubrań, napraw je!”, która powstała we współpracy z KlubemOgraniczamSię. Akcja zachęca podróżnych do życiawduchu Zero Waste i przypomina o patentach z dawnych lat, które pomagają np. ograniczać odpady, naprawiać domowe sprzęty. Kolejnymcieka- wym pomysłem, dzięki któremu podarujemy przedmiotom nowe życie, jest przerabianie starych ubrań. Na początku listopada kam- pania wyświetlana była na niemal 400monitorachwpociągach Kolei Wielkopolskich, a treści dotarły do prawie 250 tysięcy podróżnych. POSIEJ SWOJĄ ŁĄKĘ Wiosną pracownicy KoleiWielkopolskich rozdawali pasażerom nasiona i zachęcali ich do wysiewu łąk kwietnych. Była towspólna akcja Kolei Wielkopol- skich,Wojewódzkiego InspektoratuOchrony Roślin i NasiennictwawPoznaniu oraz Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu odbywająca się pod hasłem „Chrońmy pszczoły! Pszczoły wracają na łąkę i do lasu”. Akcja „Chrońmy pszczoły!” okazała się dużym sukcesem
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz