Kolej na Wielkopolskie | luty-marzec 2022

13 Kolej na Ciebie JEDNE Z NAJCZĘŚCIEJ WYKORZYSTYWANYCH OSZUSTW I TECHNIK MANIPULACYJNYCH PHISHING Phishing (czyt. fiszing) polega nawyłudzeniu danych wrażliwych, haseł przy wykorzystaniu różnorod- nych metod manipulacji i socjotechniki w celu dokonania kradzieży. Nazwa ,,phishing” powstała z połączenia dwóch słów – ,,password” (z ang. ,,hasło”) oraz ,,fishing” (z ang. ,,łowienie”). Fishing passwordu, czyli łowienie haseł. ELEMENTY PHISHINGU y Fałszywe linki instalujące złośliwe oprogramo- wanie na Twoim urządzeniu y Zachęcanie – „Superokazja! Warto skorzystać!” y Zastraszanie, szantaż emocjonalny y Podszywanie się pod znane organizacje, np. ZUS, KRUS, Urząd Miasta, Sanepid, Ministerstwo Zdrowia, operator znanej sieci komórkowej Nie klikajmy w żadne linki! Nawet jeśli nadawcą jest nasz znajomy! VISHING Vishing (czyt. wiszing) to zlepek słów z wyrażenia „ voice phishing”. Polega na wyłudzeniu danych w trakcie rozmowy telefonicznej. Oszust, który znalazł się w posiadaniu numeru telefonu ofiary, może wykorzystać to przeciwko niej, podając się za pracownika banku, policjanta, znaną osobę i tym samym spróbować wyłudzić informacje potrzebne do oszustwa i kradzieży. W trakcie rozmowy nigdy nie podawaj swoich haseł i danych wrażliwych! SPOOFING Spoofing (czyt. spufing) jest to podszywanie się pod inną osobę lub organizację w celu wyłudzenia danych. Wykorzystując tę metodę, oszust może wysłać swojej ofierze wiadomość SMS z prośbą o kliknięcie w link lub zadzwonić i poprosić o za- instalowanie aplikacji dającej zdalny dostęp do telefonu komórkowego ofiary. Następnie oszust wyłudza dane osobowe, hasła oraz pieniądze z konta bankowego ofiary. Najczęściej oszuści podają się za: policjanta, urzędnika, członka rodziny, pracownika banku, pracownika znanej instytucji. O innych najczęściej stosowanych metodach oszustw, takich jak np. przestępstwo ,,na policjanta”, „na wnuczka”, oszustwo na ,,telefon zza granicy”, przestępstwona zakupyprzez Internet czy oszustwo na koronawirusa, szerzej możnapoczytać na stronie RegionalnegoOśrodkaPolityki SpołecznejwPoznaniu www.rops.poznan.pl wzakładce PAKIET SENIORA. JAK NIE DAĆ SIĘ OSZUKAĆ? y Bądźmy ostrożni i przezorni y Nie ulegajmy presji czasu i szantażowi emo- cjonalnemu y Nie dajmy się zastraszać y Nigdy nie podawajmy haseł ani danych wrażli- wych w trakcie rozmowy telefonicznej y Sprawdzajmy poprawność wpisywanych stron internetowych, zwłaszcza strony banku y Nie klikajmy w nieznane linki y Aktualizujmy oprogramowanie antywirusowe y Nie bójmy się przyznać, że staliśmy się ofiarą oszustwa – zgłaszajmy sprawę na policję! Materiał zrealizowany jest w ramach Pakietu Seniora. www.rops.poznan.pl/pakiet-seniora/ Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz