Kolej na Wielkopolskie 04/2021
9 10 lat Kolej na Wielkopolskie Wykonując swój zawód, w ogóle nie musiałby się Pan interesować kolejami… Moja pasja jednak bardzo pomagami wpracy. Kiedy Koleje Wielkopolskie wjeżdżają na jakieś nowe od- cinki, to jednak lepiej wiedzieć, gdzie leżą poszcze- gólne stacje. W ogóle znajomość mapy kolejowej jest bardzo przydatna. Ale czasami zdarza się tak, że wmomencie, w któ- rym pasja zamienia się w pracę, czar pryska. Odkąd jestem pracownikiem biurowym, ciągle brakujemi czasu na podróże. Nadal czuję więc spo- ry niedosyt. Całe szczęście sporo polskich szlaków w ciągu swojego życia już zjechałem, bo dla mnie koleje to oczywiście wygodny środek transportu, ale ja jeżdżę głównie dla widoków. Jakie są Pana ulubione trasy widokowe? Jest kilka takichciekawychtras. ZKłodzkadoKudowy Zdroju.ZwłaszczazastacjąPolanica-Zdrój,gdziepociąg najpierwsięwspinadoKulinaKłodzkiego,późniejwije się po serpentynach. Linia kolejowa wiedzie także przezdwatuneleorazprzezsłynnywiaduktwLewinie Kłodzkim. Trasa z Kłodzka do Wałbrzycha również ma w swój urok – wysokie wiadukty i długie tunele. SzlakWładysławowo –Hel takżewpadłmiwoko. Co prawda jadąc tamtędy, niewidać zabardzomorza, bo jestzasłonięteprzezdrzewa,aleprzezdługiczaswidać wodęwZatocePuckiej, co jaknapolskiewarunki jest ewenementem. To, counaswPolsce jestwyjątkowe, na przykład weWłoszech jest zupełnie normalne… I właśnie dla takich malowniczych tras w innych krajach Europy postanowił Pan wyruszyć pocią- giem za granicę? Od kilkunastu lat gdziekolwiekwyjeżdżam, zawsze jest towwiększymlubmniejszymstopniu związane z koleją. Nawet jeśli skusiłem się na lot samolotem, to i tak wewnątrz docelowego kraju przynajmniej jeden dzień spędziłemwpociągu. Staramsię plano- wać różne trasy.Wtymroku, na prośbę znajomych mi osób, miałem „powtórkę z rozrywki”, ale na bardzo ciekawych liniach. Była to m.in . Szwajcaria. Dla Polaków nie jest to tani kraj, ale jeśli chodzi owidoki, warto jest poświęcić kilkaset złotych, żeby je zobaczyć. Przez Szwajcarię przejechaliśmy do Włoch. Jest to kraj, do którego wracam, jeśli tylko mam taką okazję. Tam również są ciekawe widoki z pociągu. Zdarzają się linie, które pociąg przemierza wzdłuż brzegu morskiego i nagle wjeżdża się do wydrążonego w skale tunelu. Polecam m.in . wjazd pociągiemdoWenecji. Po obu stronach trasymamy samąwodę, a pociąg dojeżdża do stacji Venezia Santa Lucia, która znajduje się nad samym Canal Grande. Jakie jest Pana kolejowe marzenie? Kiedyśmyślałemopodróżykolejątranssyberyjską,ale odkąd zacząłem jeździć po Europie Zachodniej, to ten wschódniewydajemisięjużtakatrakcyjny.Byćmoże kiedyśskuszęsięnaAmerykę,alewciągunajbliższych 10 lat chciałbym w końcu przejechać tunelem pod kanałem La Manche i okrążyć pociągami Półwysep Iberyjski. Zostałmi jeszcze do przejechania fragment PółwyspuApenińskiego–odpołowy„buta”do„obcasa”. Jaka była Pana najdłuższa podróż pociągiem do tej pory? Miała „tylko” 7 tysięcy kilometrów – na więcej nie było czasu, bo w końcu też trzeba wyjść z pociągu i coś zwiedzić. Jechaliśmy przez m.in . Berlin, Paryż, Lourdes, Tuluzę, Barcelonę,Madryt, Avignon, Niceę, Monte Carlo, Mediolan, Wenecję i z Monachium już do Poznania. Polecam wszystkim, bo była to niesamowita przygoda. Do Watykanu również dociera linia kolejowa. Wiedzie ona od stacji Roma San Pietro i po kilkuset metrach tory przechodzą przez wielką żelazną bramę w murach watykańskich. Niestety ta linia nie jest czynna w ruchu pasażerskim. W samym Watykanie jest też peron i budynek dworcowy (obecnie wykorzystywany w innym celu). Koleje w najmniejszym państwie świata
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz