Kolej na Wielkopolskie 04/2021

25 10 lat Kolej na Ciebie Nie ukrywam, że chemia nigdy nie należała do moich ulubiony przedmiotów. (śmiech) Nie ukrywam, że nie jest Pani jedyną, która takmówi. Właśnie dlategomam trzymiliony wyświetleń na YouTube. Jest to problem nie tylko tego pokolenia, ale także tych poprzednich. Cieszę się, żemogę zmienić tę złą opinię dotyczącą chemii. Wyprzedził Pan czas! Rozpoczął Pan nauczanie zdalne już w 2017 roku. I to z jakim sukcesem! Moi znajomi mówią, że uczyłem zdalnie, zanim to jeszcze było modne (śmiech). Zawsze mi impono- wało to, co można stworzyć w Internecie – czyli marka osobista . W lutym2017 roku, powielu latach tworzenia wraz z moimi uczniami Szkolnego Koła Filmowego i Młodzieżowej Telewizji Kulturalnej „CoolturalnaTV”, postanowiłem sprawdzić, czy jestem w stanie wykreować markę osobistą. Jakie miał Pan pomysły na początku? Szukałem tematu, który miałby szansę zaistnieć w sieci i byłby potrzebny. Na początkumyślałem, że zrobię coś fajnego związanego z fotografią. Szybko okazało się, że jest to już lepiej zrobione, niż sam bym był w stanie to zrobić. Kolejną myślą był film. Szybko się przekonałem, że tutaj również są lepsi ode mnie. Okazało się, że najlepszy temat miałem tuż przed sobą. Chemia! A sporo ludzi ma z nią problem. Pomyślałem, że skoro daję sobie radę z chemią i potrafię jej uczyć gimnazjalistów, to może po- winienem zrobić to samo na YouTube. Postanowiłem sprawdzić, czy jestemw sta- nie wykreowaćmarkę osobistą nauczycielaw Internecie. I tak powstała postać Pana Belfra – nauczyciela z Inter- netów. Na YouTube moje filmy porad- nikowe pomagające uczyć się chemii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej mają już prawie 2 500 000 wyświetleń. 3 lata podstawy programowej udało się zamknąć w 9 filmach. Robi wrażenie. No tak,wciągu trzechmiesięcyudałomi sięprzygoto- waćmateriały z prawie całej podstawyprogramowej dla gimnazjum.Miało być 8 transmisji lekcji powtór- kowych, ale z przyczyn technicznych było ich 10. Dwie transmisjemusiałemzorganizować ponownie. Po egzaminie gimnazjalnymdodałem jeszcze 9. film, no imieliśmy kompletw2017 roku. Oczywiściewtej chwili namoimkanale jest znaczniewięcej różnych filmów, ale to już polecam sprawdzić samemu. Pomaga Pan także nauczycielom. Bardzoważną dlamnie działalnością jest wspieranie nauczycieli w świadomymkorzystaniu z nowocze- snych technologii. Od dnia wprowadzenia wPolsce zdalnej edukacji zacząłem na swoich kanałach na Facebooku i YouTube prowadzić bezpłatne i otwarte szkolenia dla nauczycieli. Często też zapraszałem na nie innych ekspertów. Na każdym z webinarów było kilka tysięcy nauczycieli, którzy zostali z dnia na dzień bez pomocy, a jakoś musieli sobie radzić. Jakie marzenia i plany na przyszłość? Chcę rozwinąć projekt, nad którymmy- ślę i pracuję już od dwóch lat. Marzę o stworzeniu „Akademii Pana Belfra”. Ma to być przestrzeń, która będzie łą- czyła nauczycieli, rodziców i uczniów. Te trzy grupy są niestety bardzo daleko od siebie i siebie nie sły- szą. Dorośli, którzy decydują o tym, jakmawyglądać edu- kacja, nie słuchają tego, co mówią młodzi ludzie. To moje marzenie, żeby to zmienić. Wspólne uczenie się i słuchanie siebie nawzajem.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz