Kolej na Wielkopolskie 12/2023

15 Kolej na Ciebie zakładu zdecydowanie ułatwia nam pozyskiwanie wiedzyi prowadzenieprojektów.Wnaszymodczuciu transport szynowy toprzyszłość transportupublicz- nego, przedewszystkimzewzględówekologicznych. Jaką macie misję? Transportpublicznytomożliwości,rozwójiwyrówna- nieszansdlawszystkichobywateli.Żyjemywczasach, kiedy podróżowanie jest nieodzownym elementem naszego życia, a dodatkowo dla wielu osób jest po prostupasjąisposobem,wjakiodpoczywająispełniają swoje marzenia. Jest to gałąź, którą warto rozwijać, amy chcemy się do tego przyczynić. Co planujecie w najbliższym czasie? Zbliżają się zawodyRailwayChallengewNiemczech, gdzienaszzespół PUTrainzaprezentujeskonstruowa- nąprzeznaslokomotywę.Zmierzymysięzdrużynami z Europy i będzie to dla nas rozgrzewka przed kolej- nymi zawodami wAnglii. Konkurencje konkursowe stawiają przednami szeregwymagań. Począwszyod przygotowaniadokumentacji technicznej, prezentacji biznesowej, ażposprawdzeniewykonanej konstrukcji już bezpośrednio w warunkach na trasie toru mi- niaturowego w Stapleford. Dla nas jest to również świetna okazja do konfrontacji naszych pomysłów z propozycjami kolegów z innych krajów. Jak przebiega Wasza współpraca z Kolejami Wiel - kopolskimi? Koleje Wielkopolskie zostały naszym partnerem po zeszłorocznychTargachHobbywPoznaniu,naktórych nasz symulator cieszył się ogromnym zaintereso- waniem. W ramach podjętej współpracy zostaliśmy poproszeni o prezentację projektu PUTcab podczas tegorocznych Targów Edukacyjnych. Imponujący symulator KW w Wągrowcu jest potwierdzeniem naszego wspólnego celu, jakim jest zachęcenie mło- dychludzidoszkoleńizdobywanialicencjimaszynisty. Liczymy na dalsze wspólne działania z tak istotnym przewoźnikiemw regionie. Docelowo chcielibyśmy dojść do pełnego zabudo- wania, do którego można wejść i poczuć się jak w prawdziwie pędzącym pojeździe. Waszapierwsza lokomotywa zostaładocenionaprzez jury. Czym zaskoczy drugi projekt? Pierwszakonstrukcjazostaładocenionazainnowacyj- ność, ponieważzastosowanowniejwózki zwykorzy- staniemmateriałówkompozytowychorazdwastopnie usprężynowania – za pomocą klasycznych sprężyn i sprężyny kompozytowej wzmacnianej włóknami węglowymi.Wnaszejdrugiejlokomotywie,którąwła- śniemodernizujemynategorocznezawody,planujemy kolejne innowacyjne rozwiązanie, amianowicie dach z panelami fotowoltaicznymi. Chcemy wykorzystać energięsłonecznądozasilanianaszejlokomotywy.Nie jest to jeszcze powszechnie stosowane rozwiązanie wtransporcieszynowym,którezchęciąwypróbujemy. Stawiacie na nowoczesne rozwiązania, ale nie zapo - minacie też o klasykach… Tak,toprawda.Zrozwiązańwspółcześniejużniestoso- wanychpłyniedlanasogromnawiedza.Ztegowzględu zorganizowaliśmyniedawnootwartywykład,podczas któregoczłoneknaszegokołaopowiadałowspółczesnej eksploatacji lokomotywparowychzuwzględnieniem aspektów technicznych oraz uregulowań prawnych. Wiadomo, że obecnie trakcja parowa nie jest już tak powszechna, jednak wciąż cieszy się niegasnącym zainteresowaniem. Organizujemy takie spotkania w odpowiedzi na zgłoszenia miłośników kolei, któ- rzy myśląc o innowacjach, nie zapominają, od czego wszystko się zaczęło. Zajmujecie się tylko szynowym transportempublicz - nym? Nieograniczamydziałańwyłączniedotransportuszy- nowego,jednakfaktyczniezainteresowanieskupiamy wokół niego. Opiekun naszego koła, MateuszMotyl, jestprzedstawicielemZakładuTransportuSzynowego. Wsparciemerytorycznejegoorazinnychpracowników

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz