Kolej na Wielkopolskie 12/2023
11 W KWADRANS DO POZNANIA Istotnym uzupełnieniem projektu Węzła Prze- siadkowego Rokietnica jest uruchomienie wraz z początkiem 2023 roku nowej linii Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Mieszkańcy zaledwie w 15 minut dojadą pociągiem do samego centrum Po- znania – to dwa razy szybciej niż własnym autem, tym bardziej że mieszkańcy mają do dyspozycji pociągi co godzinę, a w godzinach szczytów ko- munikacyjnych dwa razy częściej. Czy mieszkańcy chętnie korzystają z centrum przesiadkowego? – Tak, choć nie mamy konkretnych danych, żeby to zmierzyć, widzimy ewidentny wzrost liczby korzystających z kolei. Pociąg wRokietnicy jeździł już od połowy XIXwieku, ale dopiero dobra jakość wzakresie samegowęzła przesiadkowego sprawiła, że mieszkańcy chętniej rezygnują z samochodów. Dodatkowym atutem jest zwiększenie liczby po- łączeń o 5 par, co daje łącznie 20 przejazdów do i z Poznania – to oraz sam komfort, otoczenie, a także cena wpływają na decyzję ludzi o wyborze kolei metropolitalnej – wskazuje Bartosz Derech, wójt gminy Rokietnica. Uruchomienie linii PKM4 na trasie: Wronki – Sza- motuły – Rokietnica – PoznańGłówny jest dopełnie- niem systemu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. –Cztery lata temuzaczynaliśmyodczterech linii. Linia doWronek dołączyła jako ostatnia tylko dlatego, że trwałynaniej poważnepracemodernizacyjne. Dzięki prowadzonej przez PKP PLK przebudowie pełnej trasy z Poznania przez Szamotuły, Wronki i Krzyż aż do Szczecina dotarliśmy do etapu, wktórymcały odcinekwielkopolskijestgotowy.Wspólniezmiastem Poznań, powiatami poznańskimi szamotulskimoraz gminami Rokietnica, Obrzycko, Szamotuły iWronki doszliśmy do porozumienia i będziemywspółfinan- sowali dodatkowe pociągi na tej linii. Do obecnych 16 par pociągów na dobę, od stycznia dokładamy jeszcze 4 pary – podsumowujeWojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. Kolej na Wielkopolskie a także postój taksówek. Ponadto przebudowana została ulica Szamotulska wraz z rondemoraz po- wstała nowa baza gminnej spółki komunikacyjnej ZUK ROKBUS. W ramach projektu zakupiono też cztery niskoemisyjne autobusy. A jak długo trwała realizacja inwestycji i jaki był udział w niej gminnego samorządu? – Najpierw narodziła się wizja, ponieważ teren dworca kolejowego jest miejscem, które mocno odstawało.Wcałej gminie realizowaliśmy inwestycje, powstawały nowe domy, natomiast ten fragment pod względem wizerunkowym i funkcjonalnym pozostawał niezmieniony. Szansa pojawiła sięwmo- mencie, kiedy ruszały środki wramach ZIT-ów, czyli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, ponad 7 lat temu. Sama realizacjaprojektu trwałaokoło5 lat. Okres ten był wydłużony, ponieważ w tym samym czasie modernizowano linię kolejową E59 na trasie Poznań – Szczecin, która przebiega przez Rokietni- cę - mówi Bartosz Derech, wójt gminy Rokietnica. Całkowity koszt realizacji węzła przesiadkowego to ponad 33 miliony złotych, z czego ponad 21 to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. - Naszym partnerem był Zakład Usług Komunikacyjnych ROOKBUS Sp. z o.o. będący gminną spółką oraz Powiat Poznański - przyznaje wójt Derech. W Ramach projektu zrewitalizowano również przestrzeń wokół dworca w Rokietnicy.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz