Kolej na Wielkopolskie | luty/marzec 2023 | nr 11

8 Kolej na zmiany K oleje Wielkopolskie systematycznie dążą do podwyższenia konkurencyjności kolejowych przewozów pasażerskich. Wzbogacenie floty o kolejne pojazdy jest dobrym sposobem na zachęcenie mieszkańców regionu do korzystania z usług Kolei Wielkopolskich, ponieważ wpływa to pozytywnie na poprawę komfortu podróży oraz częstotli- wość kursowania pociągów. Pojazdy 36WEhd są eksploatowane przez Koleje Wielkopolskie już od listopada 2020 roku. Proces produkcji pojazdów kolejowych, ze względu na czas oczekiwania na dostawę poszczególnych podzespołów, materiałów takich jak: stal, elektronika, technologie montażu oraz odbiory jakościowe – z reguły trwa powyżej 12 miesięcy. Pociągi są przyjazne dla osób z ogra- niczonąmożliwością poruszania się, a komfortową przestrzeń uzupełniają liczne gniazdka do ładowania urządzeń elektrycznych, klimatyzacja oraz ekrany z informacją pasażerską. Estetykę wnętrza dopeł- niają stonowane kolory i zastosowaniemateriałów wykończeniowych wysokiej jakości. JAK TO DZIAŁA? – Pojazdy napędzane silnikami spalinowymi wy- twarzają najpierw prąd elektryczny, najczęściej stały, który dopiero potem wykorzystywany jest do napędzania elektrycznych silników trakcyjnych. Od grudnia fabrycznie nowe, 3-członowe, spalinowe składy wożą pasażerów na linii Wolsztyn- Poznań-Wągrowiec. Wśród linii komunikacyjnych obsługiwanych pojazdami spalinowymi odcinki te charakteryzują się największą frekwencją. Pojazdy 36WEhd zastąpiły mniejsze dwuczłonowe pociągi na tych trasach. To oznacza 60 miejsc więcej dla podróżnych. Jeden skład jest w stanie zabrać na pokład 330 pasażerów. Pociągi dołączyły do czterech pozostałych 3-członowych jednostek spalinowych firmy Newag i otrzymały numery 25 i 26. TEKST: KLAUDYNA BOGURSKA-MATYS Numery 25 i 26 do Wągrowca i Wolsztyna FOT. PIOTR KĘDRA

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz