Kolej na Wielkopolskie 10/2022

6 Kolej na Wielkopolskie jak będzie wyglądał. Po niemieckich torach już takie składy jeżdżą, ale są bardzo małe. My potrzebujemy dużych pociągów, żeby obsługiwać ogromną liczbę pasażerów w godzinach szczytu. Przyglądamy się w tym kontekście różnym producentom. Jestem po rozmowachmiędzy innymi ze szwajcarskim Stadle- rem, który stawiana energię elektryczną zpotężnych akumulatorów. Twierdzą, że jest to alternatywa na liniach niezelektryfikowanych. A co się zmieni w ciągu najbliższych miesięcy, czyli już w 2023 roku? Koleje Wielkopolskie w ramach swoich możliwości zamówiły dwa kolejne pociągi produkcji nowosą- deckiegoNewagu, którewyjadą na tory na początku przyszłego roku. Mamy jednak świadomość, że dwa nowe składy nie zmienią znacząco możliwości transportowych. Miejmy na uwadze, że oferta kolei wgodzinach szczytuwramachkoleimetropolitalnej to kursy co około pół godziny. Zauważamy kazus przysłowiowych godzin 7.00 i 15.00, wtedy osoby pracujące, uczniowie i studenci najchętniej korzystają z pociągów. Ale tonie tylko sprawa ilości składów, ale również przepustowości linii kolejowych, na których w wielu przypadkach się już więcej pociągów po prostunie zmieści.Możenależałoby zapytać naszych pasażerów, czymająmożliwość bardziej elastycznego podejściadotransportu.Sąbowiemgodziny,wktórych pojedziemy pociągiem bez żadnego ścisku. Pomimo tychwyzwań cieszymy się, żeWielkopolanie uznają pociągizaśrodektransportu,któryjestgodnyzaufania. Tymbardziej, żepasażerowiemogąkorzystać z coraz lepszej infrastruktury. Jak choćby parkingi przesiadkowe? To są ogromne inwestycje, dla których dokumenta- cje powstały już wiele lat temu. Kiedyś sporo osób zastanawiało się, czy jest sens wydawać na to tyle pieniędzy. Dziś węzły już działają, nadal powstają, służąmieszkańcompoznańskiejmetropolii.Wramach mijającej perspektywy unijnej, a dokładniej ZIT-ów – czyli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, ponad 100 milionów euro zostało przeznaczonych właśnienabudowęwęzłówprzesiadkowych.Powstało ich ponad 40. Punkty te doskonale zdają egzamin. Na co dzień widać, ile osób zostawia na parkingach przy dworcach samochody, rowery i motocykle. Wtymzakresie zrobiliśmy zdecydowaniewięcej, niż wstępnie planowaliśmy. Teraz powinniśmy tworzyć takie miejsca wokół innych miast wwojewództwie. Ostatnio duży węzeł otwarty został w Rokietnicy. Jako Samorząd Województwa mamy do realizacji jeszcze wiele działań i podejmujemy je stopniowo, pragmatycznie, gospodarnie, czyli po wielkopolsku.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz